Muka Depan

Monday, April 20, 2009

MENGGEMPARKAN KALI 2

Lapang sasar TUDM di Penor perlu pindah kawasan sesuai

BUKTI...Mohd Hakimi (kanan) menunjukkan kelongsong peluru
yang ditemui berhampiran rumahnya di Kampung Hijrah, Kuantan,
kelmarin.

Rujuk :

KUANTAN: Lapang sasar Penor yang menjadi lokasi latihan menembak jet pejuang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) perlu dipindahkan ke kawasan sesuai bagi menjamin keselamatan penduduk.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Inderapura, Datuk Shafik Fauzan Sharif, berkata lapang sasar berusia 30 tahun dalam kawasan penempatan penduduk dan pelancongan Pantai Sepat itu tidak lagi sesuai beroperasi di situ.

Katanya, sebagai wakil rakyat beliau memberi perhatian serius terhadap keselamatan dan keselesaan penduduk terutama yang tinggal berhampiran kawasan berkenaan.

Menurutnya, perbincangan dengan pihak bertanggungjawab sudah dilakukan untuk memindahkan lapang sasar berkenaan, namun sehingga kini tiada keputusan rasmi dikeluarkan.


“Lapang sasar itu sudah tidak sesuai beroperasi berikutan ia berada dalam kawasan penempatan penduduk Kampung Hijrah selain perumahan Taman Hijrah Perdana yang baru dibina.

“Sebelum kejadian tidak diingini berlaku, lebih baik lapang sasar itu dipindahkan segera ke lokasi sesuai jauh daripada penempatan penduduk,” katanya.

Beliau mengulas kejadian sebutir kelongsong peluru berukuran 30 milimeter yang dilepaskan jet pejuang Hawk 208 tersasar menembusi atap zink sebuah warung di Kampung Hijrah di sini, kelmarin.

Sementara itu, wartawan Harian Metro yang sekali lagi bertemu Abdul Satar Abdul Latif, 53, semalam dimaklumkan sebutir lagi kelongsong peluru ditemui kira-kira 10 meter dari warungnya.

Abdul Satar berkata, anaknya, Mohd Hakimi Aiman, 8, menemui kelongsong peluru tembaga itu di atas rumput petang Jumaat lalu.

“Jet pejuang Hawk 208 menjadikan ruang udara rumah saya laluan utama untuk melakukan tembakan ke arah sasaran dalam kawasan lapang sasar.

“Faktor itu menyebabkan tiga kelongsong peluru tembaga berukuran 30 milimeter ditemui sekitar rumah termasuk sebutir menembusi zink warung saya,” katanya.

Menurutnya, walaupun siri latihan serangan jet pejuang TUDM sudah berakhir minggu lalu, namun perasaan bimbang kejadian buruk berlaku pada masa akan datang sentiasa bermain di fikiran.

No comments:

Post a Comment

SILA KLIK PADA KATEGORI UNTUK BACA ARTIKEL LAIN.

Artikel Digemari Oleh Pengunjung